اگر شما قبلا با حدیث امام باقر علیه السلام درباره تربیت دینی فرزندان آشنا نباشید، این جشن توحید (لااله الاالله) ممکنه براتون عجیب باشه، در ادامه علت چرایی برگزاری این جشن طبق حدیث امام باقر (علیه السلام) و توضیحات نحوه برگزاری و تصاویر دکور جشن رو براتون می ذاریم.

ریسه جشن روهم برای دانلود رایگان گذاشتیم ? (تو قسمت چطور برگزار کنیم؟)

[tabs style=”default” id=”1″ title=”توضیحات جشن توحید (لااله الاالله)”] [tab title=”متن کامل حدیث امام باقر (ع)”]

قال الامام الباقر- عَلَيْهِ السَّلامُ – : إذا بلغ الغلام ثلاث سنين فقل له سبع مرات قل لا إله إلا الله ثم يترك حتى يبلغثلاث سنين و سبعة أشهر و عشرين يوما ثم يقال له قل محمد رسول الله سبع مرات و … .
امام باقر – عليه السلام – فرمود: هنگامي که کودک به سه سالگي رسيد به او بگويند هفت مرتبه بگويد لا اله الّا الله (تا بياموزد)، در چهار سالگي به او بگويند که هفت مرتبه بگويد محمد رسول الله (تا ياد بگيرد)، در پنج سالگي رويش را به قبله متوجه كنند و به او بگويند كه سر به سجده بگذارد، در پايان شش سالگي ركوع و سجده صحيح را به او بياموزند و در هفت سالگي به طفل گفته شود: دست و رويت را بشوي و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان.

«مكارم الاخلاق، ص 115»

یک ترجمه دیگر از این حدیث:

چون کودک سه ساله شود هفت بار به او بگو بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» بعد، واگذارش تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز رسد، هفت بار باو بگویند: بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»، و دیگر تا چهار سالگی او را واگذار، و چون چهار سالش تمام شد هفت بار بگوید: «صلی اللَّه علی محمد و آل محمد» و ولش کنید تا پنج سالگی باو گفته شود دست راست و چپ کدامست؟ وقتی فهمید، رو بقبله واداشته شود، و سجده کند، و باز واگذارش کنید تا 6 سالگی چون شش ساله شد رکوع و سجود آموزد تا هفت ساله شود، در این سن دستور دهند تا دست و صورت را بشوید وضو بگیرد، بعد بنمازش وادارند، و چون نه ساله گردد، وضوء یادش دهند و اگر ترک کرد تنبیه گردد و به صلاة فرمانش دهند، و بر ترک آن تنبیهش کنند. و چون نماز و وضوء فرا گیرد، و والدینش آمرزیده شوند ان شاء اللَّه.

[/tab] [tab title=”چرا این جشن را برگزار کنیم؟”]

بخشی از صحبتهای حجت الاسلام پناهیان رو در این مورد می خونیم ?

سوال :اولین مفهوم دینی که باید به فرزندانمان منتقل کنیم چه باید باشد؟ حدیث شریفی از امام صادق و امام باقر (ع)در من لا یحضره الفقیه نقل شده که میفرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لاالله الاالله یاد دهید .یعنی او را با ذکر لاالله الاالله و مفهوم خدا باید آشنا کرد .حتی به اندازه تکرار زبانی آن .بچه در سه سالگی باید با نام خدا با ذکر لاالله الاالله آشنا شود و عضوی از اعضای خانواده او شود .کم کم برای بچه سوال پیش میاید که خدایی که غیر از او خدایی نیست ،کیست؟

پاسخ: در سه سالگی به بچه میگوییم هیچ خدایی جر خدا نیست. کم کم برای بچه سوال ایجاد میشود که خدا یعنی چه؟
کودک اینقدر خدا را در کلمات دیگران میشنود که کم کم آگاهی هایش در روحش رسوب میکند و وقتی به سن پرسشگری رسید سوال هایی درباره خدا میپرسد که متناسب با سنش باید پاسخ دهیم .

?سپس میفرماید او را ۷ ماه و ۲۰ روز رها کنید سپس محمدرسول الله را به او آموزش دهید .تا این نام ها و اذکار در وجود و اعماق فطرت لطیفش نفوذ کند . بخش اعظم نورانیت و اثار این اذکار روی روح انسان ناپیداست و با عقلانیت ما قابل درک نیست .
این کودک با این اذکار آمادگی روحانی و عقلانی برای تربیت پیدا میکند
?در ۴ سالگی درود بر پیامبر (صلوات) را به کودک یاد میدهیم .
ما که عرب زبان نیستیم حجاب زبان هم داریم. یعنی باید معنی صلوات را هم آموزش بدهیم و بچه را در فضای آشنایی با احترام به پیامبر و اهل بیت بزرگ کنیم و با ظرافت به خود کودک هم میگوییم این اذکار را تکرار کند .
?سوال :در فاصله ۳ سالگی و ۴ سالگی به کودک سه ذکر می آموزیم ، به جز این اذکار آموزش دینی دیگری ندهیم ؟نه ، بقیه آموزش ها از طریق عملی و دیدن رفتارهای پدر و مادر شکل میگیرد .

صوت کامل این صحبت با توضیحات بیشتر در این مورد رو ازینجا دانلود کنید

و حالا این هم سوالی از استاد تراشیون در همین باره و پاسخ استاد ??
چطور بچّه ها را به سمت نماز تشویق و ترغیب کنیم و چطور آموزه های دینی را به آن ها انتقال بدهیم و همچنین در خاطرم هست و در این یادداشت ها چکیده ای از آن ها را آورده ام که حدیثی را از امام باقر علیه السّلام خواندید که در سه سالگی به بچّه ها کلمه ی “لا اله الا الله“ را یاد بدهیم [و دقیقا در آن حدیث آمده بود که در] سه سال و هفت ماه و بیست روز [این کار را انجام بدهید].

هم در آن روز و هم الان در ذهن من این سوال پدید آمد که چرا این قدر دقیق? به روی روزها و سال ها و ماه ها تاکید شده است؟

اگر وقت شد در این مورد توضیح بدهید. بعد در ادامه ی حدیث آمده است
که “محمدً رسول الله“ را به آنها یاد دهید و چهار ساله که شدند هفت بار “صلی الله محمد و آله“ بگویند؛ ساله که شدند، دست راست و چپ را به آنها یاد بدهیم و این که رو به قبله سجده کنند.

شش ساله که شدند، رکوع و سجده را به آن ها یاد بدهیم و از آنها بخواهیم [که آن را انجام دهند]. هفت ساله که شدند، هر مقدار از وضو و نماز را که توانستند انجام دهند و در نه سالگی نماز را کامل بخوانند.

 

پاسخ استاد تراشیون:

شما در ضمن اینکه مسائل را بیان کردید، یک سوال را هم مطرح فرمودید که چرا این قدر دقیق [به روز ها اشاره شده است]؟

مثلا سه سال و هفت ماه و بیست روز، یا سه سال تمام و یا وقتی که پنج سال آن ها تمام شد، چرا این پنج سال و نیم نباشد؟ آن چیزی که مشخص است، این است که بالاخره در این ها حکمت هایی وجود دارد که معمولا حکمت را کسی می داند که آن را ترسیم می کند و چون در آن موقع پرسشی از اهل بیت علیهم السلام نشده است، ما نیز متاسفانه از این بخش از علم اهل بیت علیهم السلام محروم هستیم.

من برا ی شما تشبیهی می کنم. من گاهی می گویم که این روایت برای بچّه های ما یک واکسینه معنوی است.

همان طور که ما امروزه برای جسم فرزندانمان واکسینه ای داریم، مثلا دکتر می گوید که در دوّمین هفته از زندگی فرزند باید این واکسن به او تزریق شود، قطعا این کارشناس که هفته دوّم را برای زدن واکسن تجویز می کند، برای خودش به اندازه ی کافی دلایل منطقی دارد.

شاید وقتی از پدر و مادرهایی که در آن زمان خاص این واکسن را به فرزندانشان تزریق می کنند، سوال کنیم که چرا این واکسن را در این روز از زندگی فرزندتان تزریق می کنید، آنها در جواب بگویند که نمی دانیم! ما به دکتر اعتماد داریم.

حتما دلیلی داشته است که گفته اند. در این زمینه نیز همین طور است.

من گاهی اوقات در رابطه با این روایات تعبیری را که به کار می برم و آن این است که این روایات گنج است.

اگر به شما بگویند که در نقطه ای از این کره خاکی گنجی جاسازی شده است و نشانی گنج را هم بدهند [که در آن نوشته شده باشد: اگر می خواهید] به این گنج برسید، باید هفت قدم بردارید و در هفتمین قدم ضربدری بکشید و آن جا را حفر کنید تا به گنج دست پیدا کنید، حالا اگر ما شش قدم برداریم و یا هشت قدم برداریم، خوب قطعا به آن گنجی که وجود دارد نمی رسیم؛ لذا باید والدین دقّت کنند.

یکی از برکاتی که ما در نظام جمهوری اسلامی ایران می بینیم، همین شناسنامه بچّه های ما است که وقتی به آن ورود پیدا می کنیم، علاوه بر تاریخ های شمسی، تاریخ قمری نیز در آن ثبت شده است.

این ثبت تاریخ قمری خیلی می تواند در بخشی از تربیت دینی به ما کمک کند که ما بتوانیم این تاریخ ها را راحت تر به دست بیاوریم و بدون دغدغه از آن ها استفاده کنیم.

حالا به من اجازه بفرمایید تا مهارتی را به والدین یاد بدهم؛ چراکه گاهی اوقات والدین می گویند که ممکن است آن روز را فراموش کنیم؛ [امّا من در جواب به آن ها می گویم]:

امروز با تکنولوژِی هایی که در اختیار ما است، راحت می شود مسائل را یادآوری کرد؛ مثلا شما روی تلفن همراه خود منویی به نام منوی یادآوری دارید و می توانید در آنجا برنامه های خود را تنظیم کنیم.

به والدینی که در این سن فرزند دارند، [توصیه می شود که] همین کار را انجام دهند. [به عنوان مثال] سه سال و هفت ماه و بیست روزگی فرزند خود را [روی گوشی] تنظیم کنند و آن را روی منوی یادآوری تلفن همراه خود ثبت کنند تا [تلفن همراه] همان روز موعود این پیام را به آن ها یادآوری کند و والدین نیز این تکرار ها را از فرزندان خود بخواهند تا او واکسینه شود.

?اتفاقا در روایتی داریم که اگر اوّلین جمله ای که بچّه ها می گویند جمله “لا اله الا الله باشد“، شیطان نمی تواند در آن ها نفوذ کند. معلوم است که این اذکار می تواند یک خاصیّت های ویژه ای داشته باشد

من در پیامک ها دیدم که مردم درخواست کرده بودند این روایت مجدّداً بیان شود و شما هم آن را یادآوری کردید که در این باره از شما ممنون هستم.

نکته ای که می خواهم بگویم این است که گاهی اوقات همین الفاظ و کلمات و رفتارهایی که ما از فرزندانمان در خواست می کنیم، باید بر اساس اصول خاصی باشد؛

مپلا شما می بینید که امام باقرعلیه السّلام فرمودند: در پنج سالگی دست راست و چپ فرزندانتان را به آنها یاد بدهید. یعنی در این سن بچّه ها می توانند جهت یابی را یاد بگیرند؛ ولی این که چه طور آن را یاد بدهیم، خود این هنری می خواهد که ما باید در همین برنامه ها این مهارت را به والدین آموزش دهیم…..

[/tab] [tab title=”چطور برگزار کنیم؟”]به زودی منتشر می شود ان شاالله.

دانلود ریسه جشن توحید (لا اله الا الله)

روی هر عکس بزنید تا با کیفیت اصلی بیاد و بعد چاپش کنید، هر عکس برای چاپ روی یک برگه آچهار هست، یا اینکه می تونید یکجا از فایل زیر دانلود کنید.

لینک دانلود هر سه فایل ریسه جشن توحید با کیفیت بالا (کلیک کنید)

از این صوتها می تونید در طول جشن استفاده کنید ?

لا اله الا الله – کودکانه ۱

لا اله الا الله – کودکانه ۲

لا اله الا الله – کودکانه ۳

لا اله الا الله – Nadeem Mohammed

لا اله الا الله – احمد بوخاطر

لااله الاالله – Mishary Rashed Alafasy

همه این صوتها رو می تونید یکجا دانلود کنید (کلیلک کنید)

[/tab] [tab title=”تصاویر دکور جشن”]

[/tab] [tab title=”چطور این تاریخ یادمان نرود؟”]در تلفن همراههای هوشمند برنامه ی تقویم هست که قسمتی برای ثبت رویدادها دارد، می توانید در آنجا تاریخ سه سالگی (قمری) یا سه سال و هفت ماه و ۲۱ روزگی فرزند خود را تنظیم کنید تا روز موعود به شما یادآوری کند.[/tab] [/tabs]